Makanan Organik TIDAK mempunyai nilai nutrisi yang lebih baik dari makanan yang dihasilkan dengan cara konvensional
Rabu, 29 hb Julai 2009
 
Analisis yang sistematik (Systematic review) ke atas kertas penyelidikan dalam tempoh 50 tahun telah mendapati TIDAK ADA bukti yang menunjukkan bahawa makanan yang dihasilkan secara organik mempunyai nilai nutrisi yang lebih tinggi dari bahan makanan yang dihasilkan secara konvensional, menurut hasil kajian yang disiarkan di dalam The American Journal of Clinical Nutrition.
Pengguna sanggup mengeluarkan belanja yang lebih besar untuk membeli barangan makanan yang berasaskan organik kerana mereka beranggapan bahawa bahan makanan organik ini lebih baik dan menyihatkan dan pasaran global bahan makanan organik ini pada tahun 2007 dianggarkan bernilai 29 billion pound sterling (£29 billion). Terdapat beberapa analisa dan kajiselidik yang telah dilakukan menunjukkan makanan organik mempunyai komposisi bahan nutrin yang lebih tinggi tetapi ianya bukanlah kajian atau analisis yang sistematik.
Penyelidik-penyelidik dari London School of Hygiene & Tropical Medicine telah melengkapkan analisa dan kajianselidik yang paling komprehensif pernah dilakukan mengenai kandungan bahan nutrin di dalam makanan organik . Analisis ini memfokuskan kandungan bahan nutrin di dalam makanan organik, walau bagaimanapun ianya tidak mengkaji kandungan bahan2 kontaminasi atau bahan2 kimia yang terdapat di dalam makanan dari hasil pertanian ini.
Lebih 50,000 kertas kajian telah dianalisa dan diselidiki, terdapat 162 rencana yang relevan telah ditemui dan disiarkan di dalam tempoh 50 tahun sehingga 29 hb Feb 2008 yang membandingkan kandungan nutrin di dalam makanan yang organik dengan makanan yang dihasilkan melalui kaedah konvensional. Para penganalisis pula akan memilih hanya kertas kajian yang berkualiti sahaja untuk dipilih dan kaedah pemilihannya adalah seperti berikut : The studies had to provide information on the organik certification scheme from which the foodstuffs were derived, the cultivar of crop or breed of livestock analysed, the nutrient or other nutritionally relevant substance assessed, the laboratory analytical methods used, and the methods used for statistical analysis.
Melalui kaedah yang terperinci bagi memilih hasil kajian yang terbaik di atas, didapati sebanyak 55 kertas kajian telah memenuhi criteria kertas yang mempunyai kualiti yang memuaskan dan kajian2 ini telah melihat perbandingan kandungan 13 nutrin utama di antara makanan organik dengan makanan yang dihasilkan melalui kaedah konvensional. Penyelidik-penyelidik telah mendapati bahawa TIDAK terdapat perbezaan di antara kandungan bahan nutrin yang terkandung di dalam makanan organik dan makanan yang dihasilkan secara konvensional. Sepuluh dari 13 kategori bahan nutrin yang telah dianalisa, tidak terdapat perbezaan yang signifikan dari segi penghasilan nutrin di dalam kedua-dua bentuk makanan tersebut. Perbezaan yang dikesan hanyalah disebabkan oleh perbezaan dari segi penggunaan jenis baja ( kandungan nitrogen, fosforus) dan keranuman (ripeness) bahan makanan tersebut ketika dipetik ( menyebabkan perbezaan dari segi asiditi bahan makanan) , dan perbezaan ini tidak akan memberi apa2 kelebihan kepada makanan organik dari sudut bahan nutrin dan juga manfaat kesihatan.
Alan Dangour, dari London School of Hygiene & Tropical Medicine's Nutrition dan Public Health Intervention Research Unit, dan salah seorang dari penulis lapuran tersebut membuat komen berikut : ' Perbezaan yang kecil di antara kandungan nutrin di dalam bahan makanan organik berbanding dengan makanan yang dihasilkan secara konvensional berkemungkinan besar TIDAK akan memberi sebarang manfaat yang relevan kepada kesihatan orang awam. Kajian kami juga telah menunjukkan tidak ada bukti untuk mengesyorkan pengambilan bahan makanan organik untuk tujuan mendapatkan nilai nutrisi yang lebih tinggi.'.
Untuk maklumat lanjut, atau untuk menemuramah penulis dan pengkaji lapuran ini sila hubungi Gemma Howe in the London School of Hygiene & Tropical Medicine Press Office:
Gemma.howe@lshtm.ac.uk
Tel: +44 (0)20 7927 2802/07828 617 901
Food Standards Agency Press Office:
Tel:+44 (0)20 7276 8888
Emer.timmins@foodstandards.gsi.gov.uk

Notes to Editors:
Nutritional quality of organik foods: a systematic review
Authors: Alan D Dangour, Sakhi K Dodhia, Arabella Hayter, Elizabeth Allen, Karen Lock, Ricardo Uauy



This entry was posted on 9:26 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: