Kanser Serviks adalah kanser wanita yang kedua paling utama di negara2 membangun termasuk Malaysia. Lebih dari 1500 kes baru kanser serviks dilapurkan di Malaysia setiap tahun. Serviks ataupun pangkal rahim adalah bahagian bawah rahim yang menjadi pintu keluar anak semasa proses kelahiran. Walaupun kecil ianya sangat penting. Kanser serviks boleh menyebabkan beban fizikal, seksual dan juga psikologi. Kanser serviks walau bagaimanapun boleh dicegah dengan menjalani ujian saringan pap smear. Pap smear adalah ujian yang dilakukan dengan mengambil calitan pada serviks dan dipindahkan ke atas slaid kaca. Ianya diproses dan dilihat di bawah mikroskop. Sel2 yang tidak normal dapat dikesan dan langkah pencegahan dapat dijalankan.

Kaedah terbaru pencegahan kanser serviks adalah Vaksin HPV. HPV adalah singkatan kepada Human Papilloma virus. HPV adalah penyebab utama kanser serviks. Vaksin yang diberikan boleh mencegah jangkitan virus HPV. Vaksin ini diberikan sebanyak 3 kali dalam masa 6 bulan. Golongan yang paling sesuai menerima vaksin ini adalah gadis2 remaja yang belum terdedah kepada hubungan seks. Wanita-wanita yang lebih tua sehingga usia 45 tahun boleh juga mengambilnya tetapi keberkesananya adalah lebih rendah kerana mereka mungkin telah dijangkiti oleh salah satu dari jenis HPV yang terdapat di dalam vaksin. Di Malaysia, terdapat 2 jenis vaksin HPV yang diluluskan iaitu Gardasil dan Cervarix. Kedua2 vaksin ini hanya boleh diperolehi dari Klinik dan Hospital Swasta. Kita akan berbincang dengan lebih lanjut berkenaan dengan vaksin HPV di dalam blog ini.



This entry was posted on 1:02 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: